söndag 18 april 2010

Johannas jättesats chili con carne

Det blir massor av chili con carne med det här receptet. Jag brukar
frysa in så jag bara har att ta fram lite mer stressiga dagar.

1,5 kg nötfärs
3 gula lökar
3-4 vitlöksklyftor
3 burkar krossade tomater
1-2 dl rödvin
3 paprikor i olika färger
1 burk kidneybönor
1 burk vita bönor, tex cannellini
1 msk spiskummin
1 msk chilipulver
Salt
Peppar
Olivolja till stekning

Hacka lök och fräs i stekpanna. Häll i tomaterna och vinet i en jättestor
gryta och låt puttra.
Tärna paprikorna och häll i dem och bönorna i tomatsåsen.
Fräs på köttfärsen och häll den i grytan.
Pressa i vitlök och krydda med salt, peppar, spiskummin och chilipulver.
Låt puttra gärna 10 minuter.
Smaka av med kryddor.

Bon appetit!

1 kommentar:

ele sa...

mat i frysen är bra, jag gjorde storkok på köttfärssås för ett tag sedan, insåg när jag började jobba vad det kostar att käka lunch så jag tänkte jag skall ha med mig matlåda två gånger i veckan. (minst)