söndag 25 april 2010

Jag rockar fett!

Matlagningen här hemma har nått nya höjder de senaste två veckorna.
Jag är rätt stolt över att ha klarat mig utan ris, pasta, potatis
och bröd nu i 2 veckor. Och godis! Det är stort.

Idag har jag slagit min egen lammgryta genom att freestyla och få till en ännu bättre smak.

Jag får lammkött från mina föräldrar som har ett hobbylantbruk,men det går säkert att köpa lammribs över disk också.

Johannas fantastiska lammgryta


1 kg lammribs i bitar
1 burk hela tomater
2 lökar
2 hg skogschampinjoner
2 dl rödvin
2 dl grädde
2 dl vatten
2 msk tomatpuré
Mejram
Salt
Peppar.... Typ... ;)

Halvera champinjoner och dela löken i bitar. Fräs i olja i panna och häll sedan över i gryta med vin, tomater, tomatpuré och mejram. Låt puttra.

Bryn lammbitarna och lägg dem i grytan. Tillsätt resten av ingredienserna och låt småputtra, gärna länge, ca 1-1,5 timme.

Servera med grönsaker. Jag ville verkligen ha potatis till att mosa i den goda såsen men nu med mina GI-ambitioner uteslöts det.:)



Nu ska jag snart lägga mig och drömma om min mysiga helg. Shopping med hjärtat, kulturnatt i Sthlm, brunch på Mosebacke och afrodans!

Ciao!

1 kommentar:

Anna-Sara sa...

Blev inspirerad att frilansa vidare och använda tomater, grädde och det andra till en gryta med kanske kassler eller något annat i kvällens matlagning... =) KRAM