söndag 13 september 2009

Äppelkaka

I helgen har jag varit hemma hos pappa på gården. Mamma är bortrest
och grämde sig över att jag skulle komma hem just denna helg. Det har
blivit en hel del svamplockning, god mat, bastubad och promenader.
Rensar verkligen själen att vara ute så här mycket.

Jag gjorde en äppelkaka igår. Modifierade receptet på Milda
vaniljvisp förpackningen.

Äppelkaka:
1 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g smält smör
100 g riven mandelmassa
Kanel
2 skalade syrliga äpplen

1) blanda socker och ägg i en bunke
2) blanda mjöl och bakpulver, häll det i bunken och rör om
3) tillsätt smöret och mandelmassan. Rör till jämn smet.
4) fördela smeten i smord form, ca 24 cm i diameter
5) skär äpplena i tunna skivor och fördela ovanpå smeten
6) pudra över kanel och grädda kakan mitt i ugnen i 175 grader i 30
min.

Servera med vaniljvisp. Smaklig måltid!

2 kommentarer:

Elina sa...

Ser ljuvligt god ut!

ele sa...

vad gott det ser ut!