torsdag 9 juli 2009

Räksoppa på egen fond

Åh, det här blev bara sååå mumsigt att jag måste delge er
receptet. Ursprungsreceptet är en räkfond som Per Morberg gjort i
'vad blir det för mat?'.

2 kg räkskal
1 morot
1 lök
1 morot
1/2 purjolök
1/2 flaska vitt vin
1 dl cognac

1 dl tomatpuré

Till soppan
Räkor
Grädde
Koriander

Sätt ugnen på 250 grader och rosta skal och skalade och delade
grönsaker med tomatpurén på, i en djup plåt, mitt i ugnen i ca 20 min.
Häll sedan allt i en stor gryta, häll på vin och cognac. Addera
lagerblad, timjan och några pepparkorn.
Koka i 20 min och låt sedan sila av. Reducera den silade vätskan till
1/3.

Jag gjorde soppa genom att inte riktigt reducera så mkt, hällde på
grädde och smakade av med salt. Mums! Lite limesaft gör susen.
Servera med räkor och koriander.

Bon appetit!

3 kommentarer:

Jeanette Wallén sa...

Men HELSKOTTA så gott det där lät då!!! Vi som har massor med räkor i frysen, och jag går på Cambridgekur... Surt, sa räven. ;) Får spara receptet till lite senare.

*kram*
Tett

Johanna Westring sa...

ja, alltså allvarligt. Det här är en av mina topp 5 rätter någonsin! :)

Muffin sa...

Hej på dig! Hittade hit via Tettiz' blogg och ska kika runt lite. Jäklar, vad gott det låter - måste testas!
Såg att du länkar till mig, tack snälla! ♥